Elevii unui liceu pentru Deficienţi de Auz, învăţaţi să programeze de firme IT

Un grup de 30 de elevi ai Liceului de Deficienţi de Auz Cluj-Napoca sunt învăţaţi programare de voluntari de la firme de IT în cadrul unui proiect lansat de un ONG pe educaţie, tehnologia având scopul de a le deschide noi oportunităţi în viaţă, inclusiv în ceea ce priveşte cariera profesională.

Adelina Venter, specialist marketing în cadrul Asociaţiei „Cartea Daliei”, a declarat, marţi, că prin intermediul cursurilor de programare elevii îşi dezvoltă abilităţile digitale şi aptitudinile tehnice, aceştia fiind pasionaţi de arta digitală.

„Iniţiativa a pornit din dorinţa de a rezolva o problemă existentă în comunitate, iar în cazul copiilor cu deficienţe de auz nu sunt bariere create de comunicare ci de faptul că aceştia nu primesc o educaţie corespunzătoare şi adecvată nevoilor lor. Ne-am dat seama că tehnologia este cea care le poate deschide noi oportunităţi spre o viaţă profesională şi spre o integrare socială. Prin intermediul cursurilor de programare, ţinute de voluntari o dată pe săptămână, 30 de elevi din clasa a III-a până la a VIII-a de la Liceul pentru Deficienţi de Auz Cluj-Napoca îşi dezvoltă abilităţile digitale şi aptitudinile tehnice. Elevilor li se dau explicaţii, se creează o anumită animaţie, un anumit personaj, iar la final vom organiza un hackathon, pe echipe. Copiii sunt pasionaţi de arta digitală şi ne dorim să realizăm o activitate care să cuprindă această parte pentru ei”, a spus Venter, potrivit Mediafax.

Fondatorul Asociaţiei „Cartea Daliei”, Oana Ciherean, a explicat la rândul său că programarea îi va ajuta pe copii să aibă performanţe mai bune la şcoală.

„Un loc de muncă în societatea noastră digitală este strâns legat de tehnologie, iar pe termen lung, când aceşti copii vor fi adulţi, şansele lor de a fi activi în societate şi de a avea o viaţă mai bună vor creşte semnificativ pentru că vor fi mai pregătiţi să facă faţă cerinţelor de pe piaţa muncii. Am gândit proiectul <<I educate to have a voice>> pentru a da o voce celor care, în mod normal, nu sunt auziţi în societatea de astăzi”, a precizat Ciherean.

Bianca Moncea lucrează la o firmă de IT din Cluj-Napoca şi este voluntar în cadrul proiectului, învăţându-i programare pe elevii liceului, deoarece rudele sale lucrează în învăţământ şi îi este uşor să lucreze cu copii.

„Îmi doresc de mult să ajut comunitatea, pentru că mi se pare nedrept ca unii să aibă problemele pe care le au. Pentru copiii cu deficienţe de auz încercăm să găsim mai multe metode, să ne folosim foarte mult de gestică. Poate fi o muncă de actor la mijloc, pentru că ei înţeleg foarte mult din priviri, din gesturi, din mimică. Le arătăm şi videoclipuri, le proiectăm cu videoproiectorul. Deficienţa lor nu este neapărat o barieră pentru că, fiind mai mari, pot să citească de pe buze, astfel că este mai uşor să înţeleagă ce vrem să spunem. Nu am întâmpinat probleme să nu le putem explica un anumit lucru pentru că nu aud. Întotdeauna ne-am descurcat”, a spus aceasta, conform sursei citate.

În cadrul cursului de programare se merge pe trei direcţii, elevii fiind ajutaţi să înţeleagă că nu există întrebări greşite şi învăţaţi care este logica din spate.

Conform datelor Asociaţiei „Cartea Daliei”, în România există peste 25.000 de persoane cu deficienţă de auz, dintre care aproximativ 2.000 sunt elevi, pentru aceste persoane capacitatea de comunicare fiind redusă la limbajul mimico-gestual. Dintre adulţi, 85% nu sunt activi pe piaţa muncii, iar în viitor acest număr va creşte pentru că locurile de muncă moderne necesită abilităţi digitale.

Share this post

No comments

Add yours