Poluarea din Capitală atinge cote alarmante! A depășit cu până la 400 la sută limita maximă admisă

Stațiile Ministerului Mediului care măsoară poluarea aerului în București arată aproape zilnic depășiri pentru poluarea cu praf (PM10 și PM2,5) unde valorile maxim admise sunt depășite și de 2-3 ori. Ba mai mult, datele sunt confirmate și de airly.ro, o rețea de monitorizare independentă. În ultimii ani nu am știut cu exactitate cât de poluat este aerul, deoarece rețeaua de monitorizare a Ministerului Mediului nu funcționa. Nici acum rețeaua nu funcționează pentru toți parametri.

Chiar dacă România riscă sancțiuni drastice din partea Uniunii Europene, iar poluarea afectează dramatic sănătatea oamenilor, Primăria Capitalei nu a făcut mare lucru în ultimii 10 ani pentru combaterea fenomenului. Abia în ultimul an s-au făcut câțiva pași mici în această direcție (achiziția de noi autobuze, benzi unice pentru tramvaie), însă insuficient, după cum arată realitatea.

Potrivit datelor de la stațiile Ministerului Mediului, la stația din centrul orașului, joi, indicele de poluare cu PM10 a fost de 91.65µg/m³, iar miercuri de 113.18µg/m³, aceasta fiind practic o medie pentru întreaga zi. Potrivit Legii nr. 104/ 2011 valorile limită pentru protecția sănătății umane pentru Particule în suspensie – PM10 sunt de 50 ug/m3. Practic media este aproape dublă față de limita maxim admisă. Rețeaua Ministerului Mediului nu măsoară și poluarea cu PM2,5.

În ceea ce privește intervalele orare, situația este și mai neagră. Potrivit airly.eu, miercuri seară, la ora 20.00, pe bd. Barbu Văcărescu, limita maximă de PM10 a fost depășită cu 348% iar cea de PM2,5 cu 476%. De asemenea, la toate cele 11 stații de măsurare din rețea arătau o calitatea slabă a aerului sau una foarte proastă. Practic doar noaptea aerul devine respirabil.

Potrivit Legii 104/2011, ținta anuală pentru poluarea cu particule în suspensie – PM2,5 trebuie să fie sub 25 ug/m3 și 20 ug/m3 până la 1 ianuarie 2020, potrivit HotNews.

Poluarea cu praf este în principal cauzată de trafic, dar și de spațiile verzi insuficiente sau neîngrijite, dar și șantierele care nu respectă normele de mediu.

Pentru a reduce poluarea, autoritățile locale ar trebui să ia următoarele măsuri:

  • fluidizarea traficului prin creșterea vitezei medii de deplasare în oraș prin semaforizare inteligență și finalizarea proiectelor de infrastructură necesare (pasaje, străpungeri, supralărgiri, închidere inel median);
  • Îmbunătățirea parcului auto al STB și cel privat: eliminarea autoturismelor vechi, stimularea achiziției de autoturisme noi, în special pe benzină/GPL/hibrid/electrice;
  • Încurajarea folosirii transportului în comun și a altor mijloace de transport alternative – bicicletă, prin amenajarea de benzi unice și benzi pentru biciclete.
  • Îmbunătățirea calității transportului în comun: RATB, METROREX prin dezvoltarea de noi linii și achiziționarea de autovehicule moderne.
  • Limitarea accesului autoturismelor din alte județe în București (parcări park&ride, transport în comun bun la nivel regional)
  • Descurajarea accesului/tranzitului în zona centrală: creșterea taxei de parcare, taxă de acces în centru;
  • Crearea de zone de emisii reduse (Low emission zones), unde traficul auto este restricționat;

Share this post

No comments

Add yours