Mediul de business are un rol esențial în a schimba lumea de Paul Polman (CEO Unilever) și Achim Steiner (Director Programul Națiunilor Unite pentru Mediu)
Suntem o comunitate globală care a ajuns la un fel de răscruce. În ultimii două sute de ani am trăit acceptând un anumit model de afaceri. Extragerea și exploatarea resurselor naturale au reprezentat o regulă și prea puțini și-au pus problema veridicității acestui sistem.
Lucrurile s-au schimbat odată cu anul 2015. Încet, dar sigur, de-a lungul ultimelor decenii, gradul de conștientizare a problemelor privind mediul înconjurător a crescut. În prezent, vechiul mod de a face business nu mai este viabil. Prețul pe care îl plătim pentru că păstrăm modalitățile vechi poate fi observat peste tot în jurul nostru.
Să ne amintim ce s-a întâmplat în ultimul deceniu. În SUA, costul cauzat de fenomele extreme, inclusiv de uraganul Sandy și de secetele din California și Texas, a depășit 300 miliarde de dolari. Privind la dezastrele naturale din întreaga lume, numărul s-a ridicat la peste două trilioane de dolari. În Sao Paulo, oraș care se bazează foarte mult pe energia hidroelectrică, am întâlnit cea mai gravă secetă în 80 de ani. Unilever suportă, estimativ, costuri legate de efectele schimbărilor climatice de aproximativ 300 milioane de euro pe an.
Există o multitudine de dovezi care susțin faptul că integrarea dezvoltării durabile în modele de business nu deteriorează profitul unei companii, de fapt îl crește. Dincolo de a găsi o logică a businessului, protejarea mediului este, de asemenea, o forță motrice pentru schimbarea socială.
Beneficiile sunt nenumărate. În prezent, la nivel de companie, avem nevoie de oameni și de organizații pentru a ajuta la implementarea unei tranziții către o economie verde inclusivă și pentru a-i aduce laolaltă și pe alții. Premiul Națiunilor Unite Champions of the Earth înseamnă recunoașterea acelor persoane care iau inițiativa.
Un exemplu în acest sens este producătorul de cosmetice braziliene Natura – câștigător al premiului “Champions of the Earth”. Natura garantează faptul că ingredientele sale sunt obținute din resurse sustenabile și acordă prioritate utilizării ambalajului reciclabil. Având o abordare care valorifică un ciclul de viață bazat pe inovație ecologică, compania și-a dublat dimensiunea în perioada 2007-2011. Beneficiile sociale și de mediu care provin din selectarea furnizorilor pe baza gradului de sustenablitate integrat au fost în valoare de peste 750.000 dolari numai în 2012.
Compania Unilever a așezat sustenabilitatea la baza operațiunilor proprii, a lanțului său de aprovizionare, a inovării și a brandurilor specifice. Aceasta reprezintă atât un imperativ moral, cât și unul de business. Planul pentru un Stil Viață Sustenabil al companiei a reușit să reducă costurile și riscurile, să ducă la creștere și instalarea unui scop permanent în cadrul organizației care îi atrage și îi face pe angajați să rămână. În luna ianuarie a acestui an, Unilever a anunțat că în prezent, de-a lungul întregii rețele de fabrici a companiei, trimite zero resturi la depoziturile de deșeuri, economisind 200 milioane de euro. În plus, Unilever a anunțat reducerea a 1 milion de tone de dioxid de carbon și, suplimentar, economisirea a 100 milioane de euro în procesul de fabricație a produselor proprii. În 2014 brandurile Unilever care promovează sustenabilitatea se dezoltă de două ori mai rapid decât restul brandurilor din companie. Având în vedere astfel de dovezi, pledoaria pentru integrarea sustenabilității în business este necesară. Cu alte cuvinte, nu este posibil ca un business puternic să funcționează într-o lume a inegalității, a sărăciei și a schimbărilor climatice. Businessul trebuie să fie o parte din soluție.
În săptămână 21-27 septembrie 2015 aceste aspecte au fost aduse în lumina reflectoarelor cu ajutorul celor mai influente personalități din lume care s-au întâlnit la New York în cadul summitului ONU “Sustainable Development Goals”. Au fost aduse în discuție unele dintre cele mai importante decizii cu privire la situațiile cu care se confruntă lumea în prezent.
A lucra în parteneriat pentru atingerea acestor obiective este una dintre principalele direcții ale summitului. Această colaborare ar trebui să aibă loc la fiecare nivel în parte, de la CEO la producător. Astfel de parteneriate ar putea include sprijinirea micilor agricultorilor din lume astfel încât aceștia să poată să se dezvolte, să vândă și să mănânce mai multe alimente nutritive sau să încurajeze persoanele din cele mai sărace țări din lume să îmbunătățească condițiile de viață din propriile comunități și, implicit, propria viață.
Provocarea de a lucra împreună pentru atingerea scopurilor – în acest sens, cel mai apropiat acord legat de condițiile climatice urmează să fie stabilit la Paris, în decembrie – este, de fapt, pentru toate țările și pentru toți membrii societății. Acesta este motivul pentru care ediția din acest an a premiilor “Champions of the Earth” urmărește să sprijine aceste scopuri, ilustrând, prin exemple ale laureaților, faptul că adoptarea strategiilor de reducere a emisiilor de carbon, de eficientizare a resurselor, modelele economice inclusive și sustenabile nu numai că sunt posibile, dar acestea sunt deja în curs de desfășurare.
Este momentul să acționăm. Să sperăm că generațiile viitoare vor privi în urmă la 2015 ca la anul în care totul s-a schimbat. Fără schimbări esențiale în modul în care dezvoltăm propriul business, vom continua să plătim prețul pentru eșecul nostru de a ne adapta. Costul de oridin uman al unui astfel de eșec ar fi devastator.
Paul Polamn este CEO Unilever și Președinte al Consiliului Mondial de Business pentru Dezvoltare Sustenabilă @PaulPolman.
Unilever a fost numit lider în 2015 urma rezultatelor din Indexul de Sustenabilitate Dow Jones (DJSI)
sursa foto: studioarhitectura.ro