Nouă din zece liceeni cred că fenomenul fake news este o problemă în România

Nouă din zece liceeni (89%) consideră că fenomenul fake news este o problemă în România și aproape jumătate dintre ei au dat share la informații despre care au aflat ulterior că erau false, relevă un studiu realizat în luna septembrie, în mediul urban, de Școala de Valori și Unlock Market Research, în cadrul proiectului intitulat „Găina care a născut pui vii” și prezentat marți, într-o conferință de presă, împreună cu un ghid pentru profesori necesar educării tinerilor.

Studiul arată că tinerii de liceu cu vârste cuprinse între 16 și 19 ani sunt conștenți de amploarea fenomenuuil fake news, 67% dintre ei declarând că se confruntă cu informații false de câteva ori pe săptămână. Totuși, peste trei sferturi dintre ei (83%) susțin că au capacitatea de a identifica știrile false și majoritatea spun că nu le-au distribuit niciodată. În oglindă, 43% din tinerii liceeni au distrbuit fake news, ceea ce este îngrijorător,  deoarece procentul este destul de mare.

Aproape două treimi din tinerii liceeni care au răspuns în cadrul studiului (65%) au apreciat că fake news se găsesc în principal în știrile despre politica internă, deși 63% dintre ei au declarat că urmăresc rar sau foarte rar știri din politica internă.

În ceea ce privește responsabilitatea diminuării fenomenului fake news, tinerii liceeni cred că aceasta revine mass-media (53%), Guvernului (34%), platformelor online (31%) și Justiției (28%).

Studiul realizat în luna septembrie, pe un eșantion de 450 de elevi din toată țara, din mediul urban, cu vârste cuprinse între 16 și 19 ani, mai relevă și că ei au nevoie de educație și dezvoltarea gândirii critice, care să îi facă reținuți în a crede și răspândi informații false.

Studiul face parte din proiectul intitulat „Găina care a născut pui vii”, un proiect de media literacy destinat liceenilor, inițiat de Ana-Maria Diceanu, specialist în comunicarea de criză și jurnalistul Tudor Mușat, alături de Școala de Valori&WizeGen. După lansarea proiectului și primele cursuri din primăvara acestui an, cursurile au continuat în această toamnă în București, Brăila, Focșani, Câmpulung și Pitești, proiectul ajungând astfel la peste 900 de elevi. La discuțiile cu Ana-Maria Diceanu și Tudor Mușat elevii află cum să interpreteze știrile, cum să depisteze știrile false, cum să dea share unei informații în mod responsabil și, de asemenea, cum elaboreze content în social media fără să lezeze pe nimeni. La cursuri, liceenii învăță ce întrebări să își pună pentru a verifica veridicitatea informațiilor pe care le citesc, care este diferența între știre și advertorial, cum iau naștere știrile, care este diferenta între mass-media și social media și ce înseamnă să fii responsabil în social media.

Pe lângă aceste cursuri, marți, 20 noiembrie, a fost lansat un ghid pentru profesori (https://www.ghideducatiemedia.ro), astfel încât aceștia să poată continua educarea tinerilor în vederea înțelegerii fenomenului de fake news și dezvoltarea unei gândiri critice. Școala de Valori&WizeGen va pune la dispoziția profesorilor suportul de curs creat în acest sens. Astfel, profesorii vor putea continua la clasă lecțiile despre fake news și consumul responsabil de mass-media.

„Îmi place foarte mult să lucrez cu tinerii, să îi ajut la descifrarea informațiilor pentru că de fapt îi ajut să descifreze viața și este un sentiment minunat să vezi că ai contribuit cu ceva la formarea unui om corect și responsabil. Ca profesionist în PR trebuie să menționez faptul că fenomenul de fake news are un impact major în meseria pe care o practic. Atâta timp cât consumatorii fac foarte greu diferența între informația reală și zvonuri este foarte greu pentru un brand să câștige și să mențină încrederea oamenilor și implicit pentru noi, oamenii de PR, să construim reputația unui brand”, a spus la conferință, inițiatoarea proiectului Ana-Maria Diceanu, specialist în comunicare.

“Știrile false transmise prin intermediul social media, acolo de unde se documentează tinerii cu preempțiune, cel puțin statistic, au mai mare putere de penetrare decât știrile adevărate, documentate, consistente și complete, transmise pe canalele mass-media consacrate. În acest context, este imperativ necesar ca acest topic să facă parte din programul de dezvoltare personală al oricărui tânăr din România, prin intermediul Asociației Școala de Valori”, a afirmat Silvia Dana Bogdan, Președinte Școala de Valori.

“Ne-a bucurat mult sa fim invitați ca parteneri de cercetare în acest proiect, nu doar pentru că este vorba despre un nouă cercetare, ci pentru că este vorba despre un proiect în care s-a pus mult efort și suflet. Problema știrilor false este extrem de importantă și nu pentru că multă lume vorbește despre ea și pentru că atrage public, ci pentru că dezinformarea are un efect negativ major asupra sănătății unei societăți. În cazul studiului nostru am atras atenția asupra efectelor pe care le poate avea propagarea știrilor false asupra sănătății unei generații de tineri aflați în plin proces de dezvoltare, într-o perioadă vulnerabilă din viața lor. Oricât de intuitivă, pragmatică și informată este această generație, ea are nevoie de instrumente structurate și eficiente pentru a putea face alegeri fundamentate pe adevăr jurnalistic. Studiul nostru indică foarte clar că singura modalitate prin care îi putem proteja pe tineri de impactul negativ al știrilor false este să-i învățăm cum să-și selecteze informația si cum să-i verifice veridicitatea înainte de a o asimila”, a spus Adina Vlad, Managing Director Unlock Market Research.

Acest proiect derulat de Școala de Valori este susținut de Lidl Romania prin programul său de grant-uri „Împreună cu Lidl pentru un viitor mai bun”. Programul se desfășoară în liceele partenere Asociației Școala de Valori. Programul are două până la șase ateliere per liceu, centrate pe educație experiențială și sunt prezentate elevilor într-o manieră atractivă, practică și inspirațională. Programul nu implică vreun cost din partea participanților. Elevii au  ocazia să intre în contact cu cele mai actuale noțiuni referitoare la media literacy, redactând revista/ziarul liceului prin intermediul cunoștințelor dobândite infuzat pe parcursul atelierelor de cei doi traineri.

Share this post

No comments

Add yours