90% dintre români vor returna ambalajele după introducerea Sistemului Garanție-Returnare

Românii consideră că introducerea Sistemului Garanție-Returnare (SGR) la nivel național va determina adoptarea unor obiceiuri mai responsabile în rândul populației în ceea ce privește reciclarea ambalajelor de plastic, sticlă sau metal, conform unui studiu realizat de Alianța Producătorilor de Băuturi, prin intermediul Kantar România.

Astfel, 9 din 10 români declară că sunt de acord cu implementarea Sistemului Garanție-Returnare pentru că își doresc ca acesta să fie o soluție prin care devin mai conștienți de responsabilitatea pe care fiecare persoană o are pentru protejarea mediului înconjurător și pentru a-l menține curat.

“Studiul a măsurat modul în care românii se raportează la gestionarea deșeurilor, în special modul în care comportamentul lor se va schimba odată cu implementarea Sistemului Garanție-Returnare. Estimăm că anual în România sunt puse pe piață aproximativ 6 miliarde de ambalaje și ne bucurăm că există o atitudine pozitivă din partea consumatorilor pentru introducerea unei astfel de măsuri. Astfel, ei vor avea o infrastructură mai accesibilă pentru reciclarea ambalajelor de plastic, metal sau sticlă”, a declarat Alice Nichita, reprezentant al Alianței Producătorilor de Băuturi și Președinte al Asociației Naționale pentru Băuturi Răcoritoare.

Sistemul Garanție-Returnare reprezintă un sistem în care consumatorul va plăti o garanție de 0,50 RON atunci când va cumpăra o băutură de la un comerciant. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial. Sistemul vizează ambalajele primare de unică folosință: sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1L și 3L.

“Ca producători de băuturi, ne-am asumat cerințele pe care industria le are ca parte a principiului Răspunderii Extinse a Producătorului, iar implementarea Sistemului Garanție-Returnare este esențială pentru România. Un astfel de sistem și-a demonstrat eficiența în alte state europene, iar studiul ne arată că există deschidere și din partea românilor. Ne bucurăm că suntem foarte aproape de a avea cadrul legislativ care va stabili regulile de funcționare ale unui sistem ce reprezintă o soluție reală pentru a atinge țintele de colectare selectivă ale țării noastre”, a spus Julia Leferman, reprezentant al Alianței Producătorilor de Băuturi și Director General al Asociației Berarii României.

Rezultatele studiului realizat de Alianța Producătorilor de Băuturi cu sprijinul Kantar România ne arată și principalele motivele pentru care românii ar recicla mai des, frecvența și modul de returnare a ambalajelor, după introducerea SGR, astfel:

  • Pentru 44% dintre respondenți, principalul motiv pentru care ar returna ambalajele ar fi protejarea mediului înconjurător, 32% ar returna pentru a avea un ambient mai curat, iar 10% au menționat ca motiv principal pentru care ar returna ambalajele faptul că deja reciclează sau susțin reciclarea;
  • 59% dintre respondenți declară că ar returna ambalajele o dată pe săptămână;
  • 87% ar fi dispuși să returneze prin intermediul aparatelor automate;
  • 83% ar returna ambalajele către centrele de colectare ale magazinelor de proximitate, iar 81% către supermarketuri și hipermarketuri;
  • 89% dintre respondenții care nu au reciclat ambalajele băuturilor în ultimul timp declară că își doresc să aibă centrele de colectare în apropierea locuinței, iar 48% își doresc să știe ce se întâmplă cu ambalajele returnate, după ce acestea sunt preluate din punctele de colectare.
    Studiul a fost realizat în septembrie 2020 de către Alianța Producătorilor de Băuturi, formată din Asociația Națională a Producătorilor de Băuturi Răcoritoare și Asociația Berarii României, prin intermediul Kantar România. În cadrul studiului au fost chestionate 802 persoane prin metoda CATI, la nivel național și 623 de persoane din mediul urban prin metoda CAWI.

Eșantionul a fost cuprins din respondenți bărbați și femei cu vârsta între 18-65 ani, care au cumpărat cel puțin una dintre băuturile de interes (bere, suc, apă îmbuteliată, vin îmbuteliat sau băuturi spirtoase) în luna anterioară realizării studiului.

Share this post

No comments

Add yours