„Nu-ţi feri privirea” – o campanie de solidaritate a GSK România de Ziua mondială a luptei împotriva HIV/SIDA

Pe 1 decembrie, de Ziua mondială a luptei împotriva HIV/SIDA, GSK România a lansat campania „Nu-ți feri privirea”, un efort de a sublinia importanța crucială a solidarității umane în lupta împotriva bolii. 

În 2018, peste 15.000 de români trăiesc cu infecție HIV, iar în prima jumătate a anului 2018 au fost înregistrate 275 de cazuri noi de infectare.(1) La nivel global, boala atinge viețile a aproape 37 de milioane de oameni.

Pe măsura ce tratamentele HIV/SIDA devin din ce în ce mai eficiente, boala nu mai înseamnă o condamnare la moarte pentru pacienți. Dar, cu toate că ultimii ani au adus progrese remarcabile pe drumul către un tratament care să vindece complet boala, viața cu HIV/SIDA încă presupune vigilență continuă şi o viaţă trăită de multe ori sub presiunea socială adusă de infecţia cu HIV.

Noile tratamente antiretrovirale aduc pacienților posibilitatea unei vieți trăite aproape în normalitate, în care virusul este ţinut sub control şi nedetectabil, reducându-se astfel pericolul de a-i afecta pe alții. Cu toate acestea, pacienții cu HIV/SIDA se confruntă cu o stigmatizare socială aproape universală, venită din lipsa de informare și din atitudinea senzaționalistă cu care subiectul e tratat în conversația publică. Conform unui studiu realizat pentru Cosiliul National pentru Combaterea Discriminării (CNCD) în anul 2015, percepţia dominantă cu privire la grupurile discriminate în România face referire în primul rând la persoanele cu HIV/SIDA (65%). Persoanele infectate cu HIV reprezintă categoria cu cele mai mici şanse de acces pe piaţa muncii, 70% dintre români considerând că este mai uşor pentru persoanele neinfectate să îşi găsească un loc de muncă.3

De foarte multe ori, această ostracizare devine principala piedică în calea tratării  HIV/SIDA – chiar și în cazurile în care organismul răspunde bine la tratament, iar încărcătura virală devine nedectabilă, pacienții se pot confrunta cu colapsul vieții sociale și profesionale, ceea ce poate deseori duce la renunțarea la tratament și chiar la afecțiuni de ordin psihic precum depresia.

Integrarea socială a pacienților HIV/SIDA este o componentă esențială a tratării cu succes a bolii. Iar acest lucru începe cu informarea corectă asupra infecţiei și o abordare cu empatie a celor afectați de ea. Campania „Nu-ți feri privirea” folosește simbolul unei legături umane fundamentale – contactul vizual – ca metaforă pentru nevoia de a empatiza cu pacienții ce încearcă să lupte împotriva bolii, și de a nu ceda instinctului de a-i evita. Mai mult, titlul funcționează și ca un îndemn la informare, întrucât printr-un simplu contact vizual virusul nu poate fi transmis. La fel cum nu poate fi transmis prin: strângerea unei mâini, împărţirea hranei, folosirea toaletelor publice sau a bazinelor de înot, muşcăturile insectelor.4

Pe lângă campania de conștientizare anti-stigmă, derulată pentru publicul larg prin colaborări media și comunicare outdoor, „Nu-ți feri privirea” are și o componentă dedicată celor aflați în primele linii ale luptei împotriva HIV/SIDA alături de medici și pacienți: angajații GSK,  pionieri în tratamentul HIV.

Campania GSK România – Nu-ţi feri privirea –  îşi doreşte să reamintească şi cu această ocazie faptul că bunăstarea pacienților este principala motivaţie din spatele efortului depus în fiecare zi.

Share this post

No comments

Add yours