ALFABETAR continuă să susțină reducerea și prevenirea decalajelor de literație la elevii din România

„Raportul privind nivelul de literație al elevilor din România” lansat în 2022 de BRIO, AVE împreuna cu alte organizații non-profit specializate în domeniul educației și 3 companii din grupul BRD, a semnalat că nivelul de literație al elevilor din România este semnificativ mai scăzut decât media europeană.

Rezultatele acestuia indică faptul că doar 11% dintre elevi români se plasează în categoria „funcțional” și au dovedit că au capacitatea de a localiza, înțelege și sintetiza informația dintr-un text scris.

În acest context, cu ocazia Zilei Internaționale a Literației, ALFABETAR și organizațiile care dezvoltă platforma reiterează faptul că dezvoltarea competențelor de literație este esențială pentru parcursul educațional al unui elev și sunt extrem de importante pentru dezvoltarea sa ca adult.

42% dintre elevii de 15 ani din România se încadrează la analfabetism funcțional

Potrivit „Raportului privind nivelul de literație al elevilor din România”, realizat în baza rezultatelor a 47.000 de teste de literație făcute de elevi din clasele I-VIII din toată țara, 42% dintre elevii de 15 ani din România au finalizat ciclul primar fără să știe să scrie, să citească sau să înțeleagă ce au citit.

„Avem multă încredere în învățătorii și profesorii din România și încercăm să îi sprijinim prin investiții în dezvoltarea de programe naționale și resurse relevante pe care să le poată folosi în activitatea didactică. Soluțiile pentru scăderea decalajelor de literație trebuie să fie urgent puse în practică pe scară largă, fie și pentru că există un raport direct între gradul de literație și avuția națională a României. Avem cu toții nevoie de tineri educați, care să devină, pe termen lung, cetățeni activi, care își ating pe deplin potențialul în carieră și viața personală”, a declarat Flavia Popa, Secretarul General al BRD.

ALFABETAR, într-o nouă versiune, pentru susținerea învățătorilor din România
ALFABETAR este platforma de literație care ajută educatorii, învățătorii și profesorii să măsoare și să preîntâmpine sau să depisteze decalajele de literație la copii. Platforma oferă sprijin profesorilor nu doar în lucru cu elevii care au deja decalaje, ci îi ajută pe aceștia și să prevină instalarea decalajelor de scris, citit și înțelegerea textului.

Începând cu anul acesta, Digital Nation s-a alăturat ALFABETAR pentru a marca noi etape de transformare digitală. Platforma se află în prezent într-un amplu proces de transformare pentru o versiune actualizată și mult mai orientată către rezultatele pe care le înregistrează elevii din clasele I-IV, fiind astfel vizați în mod special învățătorii. Aceștia vor avea la dispoziție o resursă digitală, performantă, pe care să o poată folosi constant în lucru la clasă cu elevii.

„ALFABETAR a intrat într-un amplu proces de dezvoltare pentru că ne dorim să susținem în continuare reducerea decalajelor de literație ale elevilor din România. Prin schimbările pe care le aducem în platformă ne concentrăm mai mult pe învățători, pentru că aceștia sunt o resursă cheie în literație, dat fiind faptul că abilitățile de scriere și citire se fixează în clasele I-IV”, a afirmat Silvia Toth, Director de Programe Educaționale la AVE.

„Platforma ALFABETAR este acum în teste într-o nouă versiune care va fi lansată până la finalul anului. Ea va presupune, printre altele, o experiență de formare a competențelor pentru învățători, posibilitatea de testare a competențelor de literație ale copiilor, mai multe elemente de comunitate și un parcurs pentru utilizatorul platformei explicat pas cu pas”, a adăugat Paul Apostol, Fondator Digital Nation.

Programul pilot va dura până în decembrie 2022, însă în tot acest timp forma inițială a platformei este încă disponibilă online. Platforma poate fi accesată gratuit de orice educator, învățător sau educator, din orice instituție de învățământ din România. Resursele oferite de ALFABETAR sunt dezvoltate în acord cu programa școlară, iar instrumentele disponibile aici îi ajută pe educatori, învățători sau profesori să folosească resurse personalizate în timpul orelor de curs, în funcție de nevoile specifice de învățare.

Până în prezent, grupul de companii BRD a investit peste 500.000 de euro în programe de literație din școlile care fac parte din rețeaua Edu Networks (program coordonat de AVE). ALFABETAR a câștigat premiul WSA, oferit de Națiunile Unite – fiind desemnat una din cele mai bune 30 de soluții digitale pentru educație din țările UN în 2021.

Resursele didactice și instrumentele de evaluare pe care le include au fost dezvoltate de: Fundația Noi Orizonturi, Asociația OvidiuRo, InfinitEdu, BRIO, AVE (Asociația pentru Valori în Educație). Platforma a fost realizată cu susținerea BRD Groupe Société Générale, BRD Asset Management și BRD Asigurări de Viață.

Tags alfabetar

Share this post

No comments

Add yours